http://www.netenistanulunk.hu/

 

NetenIsTanulunk, avagy tanulni bárhol lehet.

Tarján Vera tanár, a netenistanulunk.hu alapító - tulajdonosának informatív blogja az élet hétköznapi és kevésbé hétköznapi problémáit taglalva.

Friss topikok

  • netenistanulunk: @KovA: Ebben nem értünk egyet,de természetesen mindenkinek másból táplálkozik az értékítélete, ez... (2014.02.24. 23:54) Van-e joga a tanulónak?

Archívum

2014.02.17. 00:57 netenistanulunk

Van-e joga a tanulónak?

  Egy kedves ismerősünk születésnapját ültük, kerek évforduló lévén a nej meglepetésparty-t szervezett férjeura számára. Részemről csak a meghívót ismertem, a többi meghívottat nem, mégis hogy-hogy nem a kettővel mellettem ülő úr rövid időn belül az iskolákról és pedagógusok kiszolgáltatott helyzetéről kezdett el beszélni. Természetesen odafordultam, és bekapcsolódtam a beszélgetésbe, mely arról szólt, hogy gyermekei iskolájában az egyik pedagógust egy kisebbségi szülő megvárta, majd úgy kívánt érvényt szerezni szülői igazának, hogy tövestől tépte ki annak hajcsomóit. Az elkövetés az iskola falain kívül, de annak kerítésénél történt.

verekedő nők.png

 

  Nem kívántam kommentálni a történteket, de mostanában egyre inkább úgy érzem, valami nem stimmel, hogy itt valami komoly baj van.Egyre inkább úgy látom, hogy növekvőben van az a tendencia, hogy mindenkinek van joga, a gyereknek, a szülőnek egyaránt de valahogy kötelessége csak a pedagógusnak van.

  Fejlett igazságérzetem hevesen tiltakozik az egyenlőtlenségek ellen, és nem értem, hogy miért nem lehet bevezetni egy olyan rendszert, amely mind lelki, mind jogi biztonságot nyújtana az oktatásban szereplő minden résztvevőnek, lett légyen az diák, szülő, pedagógus, vagy fenntartó. Nyilvánvalóan nem lehet átvenni egy másik ország másik rendszerét egy az egyben, de miért ne lehetne adaptálni a magyar viszonyokra a szervezetten jól működőket?

Vegyünk példát Amerikáról?

 

   Amerikában egy középiskolában tanítottam, ahol a rendszer a következőképpen működött:

A tanulók és a tanárok is megkapták feketén-fehéren leírva jogaikat és kötelességeiket, melyet elolvasás és értelmezés után aláírva adtak/adtunk le az igazgatóságra. A tanárok kötelessége volt év elején a tanulókkal együttesen elolvasni és értelmezni a tanulói kézikönyvben foglaltakat. Ez a 61 oldalas dokumentum minden részletre kiterjedően leírta az iskola történetét, felépítését, működését, a tanulók és szüleik jogait és kötelességeit, a be-nem-tartás következményeivel együtt.

Lehet mobilozni a suliban?

  A mobiltelefonok használatával kapcsolatban például, ez található benne:

student cell phone.png

 

  A mobiltelefonok iskolai használata fegyelmi szabálysértésnek minősül, függetlenül attól, hogy a magatartási kódex szabályainak véletlen vagy szándékos megsértéséről van-e szó. Ezek az egyre kifinomultabb eszközök alkalmasak bizonyos súlyos jellegű bűncselekmények (mint például a csalás, a magánélet megsértése, jogosulatlan fényképek és hasonlók) elkövetésére. A fegyelmi bizottság és az igazgatóság a következőképp szabályozza ezért a mobiltelefonok használatát:

-Iskolai órák alatt mobil telefont használni tilos.
- A telefonokat a kint parkoló járművekben, a diák szekrényében, vagy egyéb, az iskola által kijelölt helyeken köteles a diák tárolni.

A szabály megsértésének fegyelmi következményei:
- Első alkalommal: iskolai felfüggesztés (1 nap)
- Második alkalommal: iskolai felfüggesztés ( 3 nap)
- Harmadik alkalommal: iskolából való felfüggesztés
- Negyedik alkalommal; iskolából való kiutasítás

Erőszak az iskolában

  A verekedésről, vagy bármilyen más erőszakos cselekeményről a Tanulói Kézikönyv így nyilatkozik:

Azok a diákok, akik verekedésben vagy más erőszakos cselekményben vesznek részt, s amelyekről az iskola vezetősége úgy dönt, hogy azok az iskola életében jelentős zavart okoztak, vagy a biztonságra jelentettek veszélyt, azonnal kiutasíthatják, vagy átadhatják letartóztatásra.

student bullying 1.jpg

És a szülők jogai?

  A kézikönyv megalkotói nem feledkeznek el természetesen a szülők jogairól sem:

  A szülőknek joguk van tudni, hogy a gyermeküket oktató pedagógusok és egyéb, a gyermekével foglalkozó szakemberek milyen szakmai képesítéssel rendelkeznek. A Szövetségi törvény lehetővé teszi, hogy a következő információkat kérhessék a gyermek osztályában tanítókról:
-Tanári képesítés szintje, alkalmassági területe.
-Tanári képesítés minősítése
-Tanári képesítés egyetemi szintje, PhD fokozat - ha van ilyen
Amennyiben asszisztensek is segítik az oktatást, akkor a szülők kérhetik az asszisztens képesítéséről szóló igazolást is.
  Ha kéri a fenti információkat, kérjük, hívja a megyei Állami Iskolák "Emberi Erőforrás Tanszékét a ...-os telefonszámon.

 

  A dokumentumot a tanuló hazavitte, otthon is megmutatta, szüleivel is elolvastatta és aláírattatta, s máris tisztán kezdődhetett az év. (Természetesen nem volt kötelező egyetérteni a Student's Handbook-ban foglaltakkal, ebben az esetben a szülő szíve joga volt más iskolát keresni gyermeke számára. Hozzáteszem, én erre nem láttam precedenst)

Mi a helyzet Magyarországon ?

 Számos esetben azt látom, hogy itthon nincsenek tisztán és érthetően lefektetve a szabályok, hogy mindenki szubjektív megítélése szerint bíráskodik, holott egy egységbe foglalt rendszer megnyugtató biztonságot adhatna mind a tanulóknak, mind a szülőknek, mind a pedagógusoknak, mind pedig az iskolafenntartónak.

A teljes Tanulói Kézikönyv itt olvasható:http://aikenhs.acps.schoolfusion.us/ Parent and Student Information, Student Handbook 2013-2014


 

8 komment

Címkék: iskolai szabályok tanulók jogai szülők jogai


A bejegyzés trackback címe:

https://netenistanulunk.blog.hu/api/trackback/id/tr75817629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

látjátok feleim szümtükkel 2014.02.17. 15:59:56

Tisztelt Posztíró!
Nem vétetted el véletlenül? Ez az ország most halad hátra, mint a rák, annak meg hiába mondják, hogy nem hátra van az előre.
Tudod, ha elolvassuk az országunk alaptörvényét, abban bizonyos jogok és kötelezettségek deklarálva vannak, csak a hatalmon kívül senki nem tudja aprópénzre váltani.

Egyébként meg ezért a nagy liberalizmusért és precizitásért, meg egyenességért, meg közérthetőségért, meg következetességért, meg szabadságért nincs Ámerikába senkinek akkora tisztelete, mint pl. nálunk egy igazmondó ( ne ijedj meg nem juhászra gondoltam ) miniszterelnöknek. Akinek még öreganyám is kezet csókol, mint Klebensberg idejében volt az divatban.

KovA 2014.02.17. 16:37:42

Én nem akarok példát venni Amerikáról.
Utánozás majomszokás.
Amerikának is van mit söprögetni a háza táján.
Persze tanulni azért lehet belőle.
Azt hogy Amerikában olyan fene nagy liberalizmus van mint itt nálunk híresztelik - nem hiszem.
Sokkal keményebben elbánnak bűnözőikkel és nem pátyolgatják úgy agyon az emberi jogaikat.
Halálbüntetés is van. Másrészt a saját elveiket se tartják be ítélet és bizonyíték nélkül tartanak fogságban emberek és kínoznak meg.
Amerika nem példa.

Hogy szabályoz van Ok. Hogy jogok vannak az is.
nem mindegy, hogy kinek milyen jogok és milyen feltételekkel. Alapvetően aki megszeg egy jogot az a jog amit megszegett nem jár (erkölcsileg) szerintem. Aki másokat ver, annak kijár a testi fenyítés, ha a tanárt akkor a tanártól - bizonyos emberkék másból nem értenek - ebből azonban mindenki ért.
Az nem megoldás a problémára hogy:"Negyedik alkalommal; iskolából való kiutasítás"
Ez megfutás a probléma elől, ami ezzel nincs megoldva. A gyerek az utcára kerül a szülők nem tudnak végtelenségig iskolát keresni.
Az iskolából kiutasítás az utolsó utáni eszköz.
Az azt megelőzőnek pedig bizonyos pontosan meghatározott esetekben a testi fenyítésnek kell lennie. EZ a természetes amiből minden ember-állatja ért - az ösztönökbe van van kódolva - az erő tisztelete, a falkában a rangsor alapja...
És ezért igenis van olyan, hogy a gyerek aki ahhoz szokot bármi okból, bárkinek a hibájából, hogy az erőszak az érvényesülés útja, amivel helyét rangját sikereit eléri - a maga ösztönértékrendje szerint, csak akkor hajlandó értékrendet váltani, ha ezzel nyilvánvalóan nem sikeres - ha a saját értékrendje szerint alulmarad, kudarcot vall megaláztatik benne az emberállat - vált egy másik értékrendre, amellyel nem kerül ez egész közösség előtt a rangsor végére.
Ehhez azonban némelyeket a saját pályán a saját ösztönszabályaik szerint kell megverni.

Ez a rákfenéje a hazai iskolarendszernek is. A tanár eszköztelen, kénytelen jóbalenni a bandavezérekkel, tűrni ha leköpik megrúgják és szabad neki meghunyászkodva az óra végén a tanáriba menekülni.
Az iskolában a tanároknak kell lenni a falkavezéreknek enélkül az iskola nem képes elérni a célját.
Ez nem azt jelenti hogy a nebulókat rendszeresen és bármiért agyba-főbe kell verni.
Viszont bizonyos meghatározott esetekben igen - és a közösség előtt kell ilyen módon is megszégyeníteni.
Az iskolai nyílt fegyelemsértést - amikor a nebuló nyíltan megmutatja, hogy szembeszáll az iskola rendjével - és ekképp demonstrálja hódolóinak erejét, bátorságát - maga körül közösségre ártalmas
mértékrendet demonstrál és testesít meg: testi fenyítéssel kell megtörni. Pont.
Ehhez meg kell adni a felhatalmazást és az oktatást a tantestület erre kiválasztott tanárainak.
És szarok minden széplelkű liberális ellenvéleményre - legyenek bármily tetszetősek és népszerűek mind az iskolai eredmények mind a közösség romlása rácáfolt azok hatékonyságára az elmúlt évtizedekben.
Ezenkívül saját nebulókorombeli tapasztalat, hogy a tantestület egy-két tanárának külön tekintélye volt melyre a többiek is támaszkodhattak - ezek pedig azok voltak akikről híre ment, hogy el-el jár a kezük. Mi tudtuk hol vannak a korlátaink - a liberelizmussal teledumált fejű tanárverő diáktársleköpködő-öngyilkosságbahajszolókkal ellentétben.
Hiába a széplelkűsködés - erőszakoskodni pofont osztani fog tudni mindenki ösztönből - ettől ugyan nem megy el a kedvük... de ha úgy mérnek is nekik, és saját bőrükön tapasztalják, hogy van náluk is erősebb és különösen, ha annak igaza is van megtanulják hogy nem ők a világ közepe... és mérhetnek neki úgy ahogy ő mér másoknak... akkor jobban meggondolja.

netenistanulunk · www.netenistanulunk.hu 2014.02.18. 09:32:30

Örülök, hogy ilyen sokféleképpen látjátok, hogy mindenkinek kialakult álláspontja van. Szerintem az lenne az igazán jó, ha ennek (mármint az egymástól néha nagyon eltérő véleményeknek) tiszteletbentartásával lehetne egy magasabb célért ti. tudás megszerzése közösen tenni.

netenistanulunk · www.netenistanulunk.hu 2014.02.18. 13:29:16

Hozzátenném mindenféle agressziót - akár gondolati, akár verbális, a fizikairól nem is beszélve- kifejezetten ellenzek.

látjátok feleim szümtükkel 2014.02.18. 16:01:50

@Tarján Vera:

Kérdésem, hogy kire gondoltál amikor azt javasoltad, hogy közösen kellene tenni?
A pedagógusok bevallottan félnek a munkáltatól ( az államtól, illetve a kormány hivatalától ), a szülőket meg sem kérdezik, az adófizetőket még annyira sem. Ki tudna itt jelen állapotokban közösem bármit tenni? Szájjártatni pedig hiába, ezt a néghy év bebizonyította.
Ezzel persze nem azt mondom, hogy abszolut minden rossz a mai oktatási rendszerben, mert vannak dolgok, akik elfogadhatóak, csak az állam és a polgársága közt nem működik a párbeszéd annak érdekében, hogy a sikertelen intézkedésekből sikeresek legyenek.

KovA 2014.02.18. 16:01:52

@Tarján Vera:
Jól látod: álláspontom nem hirtelen felindulásból van - régóta kialakult.
Az agressziót én is ellenzem - a testi fenyítés azonban az én felfogásomban nem az.

netenistanulunk · www.netenistanulunk.hu 2014.02.24. 23:51:04

@látjátok feleim szümtükkel: Igen. Ez a probléma. Az összefogás hiánya egy nemesebb ügyért.

netenistanulunk · www.netenistanulunk.hu 2014.02.24. 23:54:03

@KovA: Ebben nem értünk egyet,de természetesen mindenkinek másból táplálkozik az értékítélete, ez így van jól.
süti beállítások módosítása